Mijn Boot
Er is weinig leuker dan sparringpartner te mogen zijn van een jonge ondernemer met veel wilde ideeën. Dat is balanceren op het wankele evenwicht van enerzijds motivator zijn en anderzijds advocaat van de duivel spelen. Na vele praatsessies blijft een idee over, dat voldoende kritische succesfactoren kan invullen om rendabel op de markt gebracht te worden.
Zo wordt een uitgeverij geboren die zich gaat specialiseren in nautische bladen voor consument en professional. De naam is snel gevonden: Kade9, waarvoor we logo en huisstijl ontwikkelen.
Vrij snel daarna ziet het eerste tijdschrift het levenslicht. Het is al meteen een heel volwassen product. We bedenken hiervoor de naam: Mijn Boot. Voor de inhoud van het magazine tekent een professionele redactie, die bestaat uit mensen van naam en zekere bekendheid op watersportgebied. De bladformule baseert zich op een aantrekkelijke mix van artikelen over techniek en onderhoud, interessante columns, achtergrondartikelen, levendige interviews, nieuws over boeken producten kleding, reisverslagen, watersporttips, verslagen van (inter)nationale bootshows en tentoonstellingen, introductie van watersportgebieden, trends, enzovoorts.
Bijzonder is de uitneembare katern in het hart van de uitgave. Dit Praktijkdossier bevat vooral praktische onderwerpen en handleidingen voor onderhoud en reparaties die de booteigenaar zelf kan uitvoeren. De katern groeit in de loop van de jaren uit tot een gewild verzamelobject. Booteigenaren en DHZ-ers leggen er een handig en omvangrijk naslagwerk mee aan.
Mijn Boot kent een voortvarende start. Omdat het Praktijkdossier zo enorm goed aanslaat, besluit Kade9 een apart magazine op de markt te brengen dat uitsluitend gaat over onderhoud en reparaties van boten, genaamd Refit. Een gat in de markt, opnieuw een hit. En dan is de overstap naar verschillende spin-offproducten een logische. Zo ontstaan een Nautisch Jaarboek (met voordeelcouponnenboekje) en een website waarin de nautische evenementenkalender, het adresboek en de webshop zeer drukbezochte rubrieken vormen.
De adverteerders staan in de rij, omdat er geen ander soortgelijk magazine als Mijn Boot in de markt is. En behalve een snel groeiend abonneebestand is het magazine 5 jaar lang elke maand ook een goed verkocht tijdschrift in de losse verkoop bij duizenden boekhandels en kiosken in Nederland. Kade9 wordt uiteindelijk door een grote uitgeverij in het westen van het land overgenomen in het kader van diens schaalvergroting. De titels Mijn Boot en Refit verdwijnen van de markt en smelten qua formule samen met andere bestaande uitgaven.