NEN1010 / MAG1010 

Het in de bouwsector bekende Bouwbesluit 2003 was voor NEN, het Nederlands Normalisatie Instituut, in Delft de directe aanleiding om de al sinds 1964 bestaande norm NEN1010 in een versneld tempo verder te ontwikkelen. NEN1010 is geen wet maar een pakket afspraken en praktische richtlijnen dat de minimum veiligheidseisen vastlegt waaraan laagspanningsinstallaties in de woning- en utiliteitsbouw en de industrie moeten voldoen.

Doel van deze verdere ontwikkeling van NEN1010 is de norm zo te optimaliseren dat deze toepasbaar wordt op alle elektrische installaties in woningen, kantoren, industriële gebouwen, kassen, bouwterreinen, hotels, ziekenhuizen, jachthavens, caravans, buitenverlichting en tevens geldt voor tijdelijke installaties bij evenementen, beurzen, popconcerten, kermissen, enzovoorts. Er zijn commissies en subcommissies benoemd, die zich volledig inhoudelijk richten op elk aspect dat maar beschreven kon worden. Zo ontstaat één compleet 'boekwerk', dat tot op detailniveau een antwoord geeft op iedere vraag die maar te maken heeft met (brand)veilige elektrische installaties. En dat met de komst van nieuwe regels, (Europese) wetten en producten eenvoudiger en sneller te actualiseren is. 

Aan ons de taak om het basisproduct, de norm NEN1010, commercieel te vermarkten. Ons voorstel luidt: Maak een relatief saai product swingend en omring het product met meerwaarde waardoor installateurs het gevoel krijgen niet zonder te kunnen. Commercieel adviseren we een abonnement, dat de installateur via een 'menukaart' naar eigen wens en behoefte kan invullen. Op deze manier ontstaat ook een interessante prijsdifferentiatie. Vast onderdeel van elk abonnement vormt het nieuwe MAG1010, een eigen magazine dat 8 x per jaar verschijnt. Met MAG1010 ontwikkelen we een dik, waardevol ogend vakblad, redactioneel van hoog niveau en inhoudelijk informatief en actueel. MAG1010 brengt de noodzakelijke meerwaarde en maakt tevens het basisproduct swingend. Dusdanig, dat we in korte tijd duizenden nieuwe abonnees mogen begroeten.

Voor de werving van abonnees wordt een behoorlijk geschut ingezet, zoals een uitgebreide advertentiecampagne in externe (vak)bladen, een omvangrijke direct mailcampagne en ter verhoging van de aantrekkelijkheid wordt tevens een eigen spel 'Watt's up?' ontwikkeld, gebaseerd op het aloude elektrospel en dat de kennis van NEN1010 spelenderwijs vergroot en vernieuwt. Ook andere sporen worden uitgezet en bewandeld, zoals een eigen website, de organisatie van de Nationale Elektro Dag en verschillende workshops en trainingen. Diverse spin-offproducten in de vorm van CD's, boeken, praktijkgidsen, e.d. kunnen dan natuurlijk niet uitblijven.

  

Dankzij het daverende succes van MAG1010 t.b.v. NEN1010 mogen wij voor het Nederlands Normalisatie Instituut eveneens een tweetal andere magazines ontwikkelen: BouwMagazine en InstallatieMagazine. Naast abonnementenwerving ligt uiteraard ook een zwaar accent op de werving van adverteerders voor de magazines. Behoudens een enkele eenvoudige mailing blijkt personal selling hiervoor het beste te werken.

Het klinkt misschien gek, maar één van de mooiste momenten is wel dat je na een succesvolle introductie en eerste groeifase het project met het label 'geslaagd' aan de klant terug kunt geven zodat hij het daarna in eigen beheer verder kan exploiteren. En als je dan ziet hoe toonaangevend de norm NEN1010 anno nu is, vervult het ons met gepaste trots daaraan bijgedragen te hebben.